Caillou 'nun çocuklarımız üzerindeki zararları....

Uzun zamandır Defne' ye kitap alıyorum, çizgi film seyrediyor ama şu Caillou karakterine bir türlü ısınamamış ve Caillou ile ilgili hiç oyuncak almamış ve çizgi filim seyrettirmemiştim. Nereye girersek heryerde bir caıllou çılğınlığı başını almış gidiyordu. Heryerde oyuncakları, eşyaları, kitapları.....

Kızımın Okulunda ki Pedagog hanım da Caillou izlettirmenizi tavsiye etmiyorum demişti. Aşağıda yazılanları okuduktan sonra sebebini daha iyi anladım. 
Çocuklarda Caillou (Kayu) çılgınlığı ve olumsuz etkileri
Fransız yazar Christine L'Heureux ve çizer Hélène Desputaux'nun yarattığı bir çizgi kahraman olan Kayu (ya da orijinal adıyla Caillou) tüm dünyada 2-6 yaş arası okulöncesi çocuklarda tam anlamıyla bağımlılık yaratı. Kayu ilk kez Kanada'da kitap serisi olarak çıkmış ve ardından son 11 yıldır dünya televizyonlarında çizgi film serisi olarak yayınlandı. Şimdilerde Kayu, İsviçre'den Almanya'ya, İspanya'dan Dubai'ye gösterildiği 50'den fazla ülkede izlenme rekorları kırıyor ve tüm Dünya da Kayu pazarı yaratılmış.

Dört yaşındaki bir çizgi film karakterinden, miniklerin ilk idolü haline gelebilecek bir fenomenin nasıl doğduğu sorusunun cevabı Kayu'nun günlük hayatı işlemesinde ve basitliğinde saklı.

Birçok anne baba çocuklarının Caillou(Kayu) fanatiği olmalarından şikayetci durumunda. Caillou çizgi filminin çocuklar üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu küçük çocuğu olan tüm anne babalar tecrübe etmiştir.
Anne Babalar çocukları için endişeli!
Bir anne Caillou'dan dolayı kendi kızında gözledikleri olumsuzlukları şu şekilde dile getiriyor;
"1.Karanlıktan korkmayan (henüz korkmayı öğrenmediği için) kızım, Caillou'nun karanlıktan korkması temalı bölümünü izledikten sonra korkmanın ne olduğunu öğrendi ve bizim de kendisiyle gelmesini istemeye başladı odasına giderken.
2. Yaşlanma ve ölüm temalı bölümü izleyen bir arkadaşımın kızı,
kreşte sık sık annesinin yaşlandığını ve öldüğünü söylemeye başladı. Babasına sizin yaşlanmanızı istemiyorum, ölmeyin siz diyerek duygusal sahneler yaşadı ve yaşattı.
3. Kreşe giden ve kreşe alışkın olan kızım, sabahları ağlamaya başladıktan birkaç gün sonra ağlamadığı bir sabahın akşamında "anne ben artık arkadaşlarımdan utanmıyorum" diyerek beni dumura uğrattı. Biraz düşündükten ve endişeden sonra yakın zamanda izlediği Caillou'nun büyükbabasının arkadaşıyla tanışması ve "Caillou büyükbabasının arkadaşından biraz utanmıştı" cümlesi yankılandı beynimde. Daha önce sorduğu ama benim o an çok da üzerinde durmadığım "anne utanmak nedir, kötü bir şey mi?" sorusu da yine yakın zamanlarda gelen konuyla ilgili bir başka soruydu.

Şimdilik Caillou ile maceralarımız bunlar ama beni düşünmeye başladı. Verdiği mesajlar çocuklar tarafından böyle mi algılanıyor yoksa sadece benim kızım mı yaşıyor bunu diye merak ediyorum. Yine de artık Caillou izlemiyoruz biz."
Annemizin bu endişesine kesinlikle katılıyorum. Tüm çocuklar bu mesajları bu şekilde algılıyorlar. Caillou küçük çocukların idolü haline gelmiş. Bu yaştaki çocuklar için bu kahramanın yaptığı her şey doğru kabul edilir. Zaten bu yaşta çocuklar kendileri gibi olan bu çocuktan hayatı öğreniyorlar. Fakat öğrendikleri bu hayat gerçeği yansıtmıyor.
Merkezimize gelen ailelerin yoğun talebi üzerine bu konuda yazmaya karar verdim. Ardından Kayu'nun birkaç bölümünü hem Türkiye'de yayınlandığı şekilde, hem de orijinal İngilizce dilinde dikkatlice izledim ve dikkatimi çeken ilk olumsuzlukları bbelirtmek istiyorum.
Caillou (Kayu)'nun olumsuz yanları nelerdir?
Kayu, çocuklara farklı bir kültür öğretiyor !
Çizgi filmde ilk dikkatimi çeken kültürel farklılıklardı. Çocuk sürekli annesine babasına teşekkür ediyor. "Thank you" aynen Türkçeye çevrilmiş ve "sağol" gibi daha sıcak kelimeler kullanılmamış. Öncelikle bizim kültürümüzde her şey için aile bireylerine teşekkür edilmez. Bizim duygusal bağımızda, gülümsememizde salıdır teşekkürümüz. Teşekkür resmiyetin, mesafenin göstergesidir. Teşekkür etmek çocuk ile anne baba arasına mesafe koyar. Bizim kültürümüzde sevgi bağı çok kuvvetlidir ve bireysel bir toplum değiliz.
Aynı zamanda kültürümüzde çocuklarımız bu filmde olduğu gibi adım atmak için bile anne babalarından izin istemez ve bağımsız hareket eder. Kayu nerdeyse soluk almak için bile annesinden, babasından izin istiyor, her şey için teşekkür ediyor.
Bu haliyle Kayu abartılı bir şekilde kibar bir çocuk. Biz buna çocuk değil ancak yetişkin diyebiliriz. Aslında çocuklarımız çocuk karakteri içinde bir yetişkini model alıyor. Bu durum sağlıklı değil çünkü biz çocuklarımızın bir yetişkin olmasını değil, çocuk gibi davranmasını ve çocukluğunu yaşamasını istiyoruz.

Kayu, çocuklarda benmerkezciliği geliştiriyor!
Çizgi film genç anne baba ve 2 çocuktan oluşan çekirdek ailenin hikayesinden oluşuyor. Fakat her şey Kayu'nun etrafında dönüyor. Kardeşinin istekleri, ailenin hayatı geri planda tutulmuş. Çizgi filmde benmerkezcilik ön planda yer alıyor. Kardeş sanki filmde bir dekor gibi kullanılmış. Kardeş Kayu'yu mutlu etmek için figüran oyuncu gibi. Bu durum görsel olarak da belirgin şekilde gösterilmiş. Çizgi film masal kitabı gibi duruyor. Kayu dışında diğer objeler hareket etmiyor. Kayu ve onunla ilgili kahramanlar hareket ediyor ve diğer objeler sadece hikaye kitabının sayfası gibi hareketsiz ve basit duruyor.

Kayu'da gerçek bir aile dinamiği yok!
Aile sonsuz mutluluğun yaşandığı yer değil, toplumun en küçük yapı taşıdır. Yani toplumda olduğu gibi ailede de anlaşmazlıklar çıkabilir. Çocuk toplumda yer almadan önce ailede problem çözme becerisini geliştirir. Fakat Kayu'nun ailesi öyle mutlu bir aile ki her şey hep yolunda gidiyor. Daha doğrusu Kayu'yu mutlu etmek için aile seferber olmuş. Ailede sorunlar Kayu'nun mutlu olacağı şekilde çözülüyor ve gerçekçi değil. Çocuk hiçbir şekilde hayal kırıklığı yaşamıyor veya "hayır" ile karşılaşmıyor. Kayu'nun en çılğın istekleri bile bir kılıfa uydurulup karşılanıyor. Anne baba ise hep sakin, hiç sinirlenmiyor. Mümkün mü bir annenin stesli olmaması, arada bir de olsa sinirlenmemesi? Tabi ki mümkün değil.

Çizgi filmde tozpembe bir hayat var. Eğer çizgi filmin çıkış noktası çocuğun günlük hayatı olmasa bir sorun yok. Fakat gerçek hayatı işleniyorsa gerçek yaşam gibi olmalı. Fantastik bir öykü olsa çocuk, bunların doğru olamayacağını yavaş yavaş anlar. Fakat çizgi film gerçek hayatı gösterdiğini savunuyor bu nedenle çocuklar için tehlikelidir. Çocuklar kendi anne babalarını Kayu'nun anne babasıyla karşılaştırıp eleştirebilirler. Mesela, çocuk annesine; "Anne, Kayu'nun annesi onun soğukta dışarı çıkmasına izin verdi sen bana vermiyorsun kötü annesin" diyebilir.
Kayu'da çocuklar aptal yerine konuyor!
Kayu'da hayat o kadar yavaş ve sıkıcı ki çocuğun yaptığı her şey hikaye okur gibi arka planda bir ses tarafından tarif ediliyor. Çocuğun neden sonuç ilişkisi kurmasına fırsat verilmiyor. Örneğin "kayu çamuru eline almış gülümsüyor" sahnesinde arka plandaki ses "Kayu çamuru elinde tutmaktan hoşlanmıştı" diye ne olduğunu anlatıyor. Bizim kültürümüzde çocuklar cin gibiler ve lep demeden leblebiyi anlayacak kapasitedeler. Çocuklarımızın bu çizgi filmi izlemelerine izin vererek kapasitelerini geliştirmek bir yana geriletmiş oluyoruz çünkü bu çizgi film çocukların zihinsel faaliyetlerini yavaşlatır.

Kayu'nun çizimi de berbat bir durumda. Kayu, çizgi filmde maket gibi duruyor. Kayu bir bebek gibi çizilmiş aslında 4 yaşında bir çocuk. Jest ve mimikleri anlaşılmadığı için de arka planda bir ses çocuğun yaşadığı duyguları tekrar ediyor. Ben Kayu'yu izlerken bir çizgi film izlemiş gibi değil, sanki bir masal kitabının sayfalarını yavaş yavaş çevriliyormuş gibi hissettim.

Kayu'nun eğitici bir yanı yok, ticari yanı dışında!
Kayu'nun izlediğim bölümlerinde eğitici bir yan bulamadım. Çocuklarımız günlük hayatı zaten yaşayarak öğreniyorlar. Bunları izleyerek öğrenmesine gerek yok. Çizgi film bir şey öğretmesinden çok, kötü örnek olması ile ön planda yer alıyor. Örneğin Kayu'nun kahvaltı yapması bile bir olay halinde gelmiş. Anne babanın gözü hep Kayu'nun üstünde, onun için yaşıyorlar. Kardeş ise bir kenara itilmiş. Kayu'nun Helikopter Anne Baba tanımına uyan anne babası var. İşlenen temalar tamamen gerçek dışı bir aile dinamiğini sergiliyor ve çocukları olumsuz etkileyecek niteliktedir.

Bunun yanı sırada çocuklar anne babalarına Kayu aksesuarları ve oyuncakları almaları için ısrar ediyor. Kayu pazarı yaratılmış. Her yerde Kayu ile ilgili eşyalar satılıyor ve çocuklar bunları almak için tutturuyor, ağlama krizleri yaşıyorlar.

Bütün bu olumsuzlukları sadece birkaç bölümünü izlediğimde fark ettiğim. Her bölümde farklı temalar işleniyor ve her tema ayrı ayrı analiz edilmelidir. Temaların etkisi üzerine yazımın başlangıcında annemizin kendi kızındaki gözlemlerine yer vermiştim. Buna benzer örnekleri zaten çocuklarınızda gözlüyor olmalısınız.
Anne babalara önerim Kayu'yu çocuklarına çok sık ve düzenli izletmemeleridir. Eğer çocuklar düzenli izlerlerse Kayu fanatiği oluyorlar ve onun her hareketleri model alıyorlar. Çok mecbur kalırsanız ara sıra izletebilirsiniz ama Kayu'nun çocuğunuzda bağımlılık yapmasına izin vermeyin.

Çocuklarınızın Kayu fanatiği olmaması dileğiyle,

Pedagog Sevil Yavuz
Çocuk ve Ergen Psikolojisi Uzmanı, Filial Terapist, Psikolojik Danışman
Parenting Skills & Counseling Center
www.pedagogsevilyavuz.com

16 yorum:

  1. Adsız19.11.11

    yazınızı çok beğendim .aynı sorunları yaşadık bizde çizgi filmlerden dolayı ve oğluma neredeyse 1 sene çizgi film izlettirmedik,tv miz bozuldu dedik.karanlıktan kormayan oğlum korkmaya bşlamıştı ve çok etkilemişti.çok zor günler geçrdik.allaha çok şükür şimdi çok iyiyiz artık secerek izletiyoruz .sevgiyle ve mutlu kalın

    YanıtlaSil
  2. Çok sevindim bilinçli annelerin çoğalmasını diliyorum herşey yavrularımız için.Her yerde ticari malzeme olmuş bu caillou'dan tüm çocukları kurtarmamız lağzım birileri para kazanıyor ama çocuklarımızın bilinçaltı kötü şeyler ile doluyor.sevgiler....

    YanıtlaSil
  3. Adsız30.1.12

    bizim aile yapımızda bütün yemekleri baba hazırlamaz. çizgi filmlerde anne nerede kahvaltı hazırlanırken , sabah vakti.

    YanıtlaSil
  4. yzınızı seve seve okudum bir kaç aydır bende araştıryordum bu konuyu fransa da neden yasklandı da bizde gösteriliyor diye ama çocuklar izlemesede bu çoılgınlık bir yerde tesadüfen görüp izlemelerinde bile yetiyor çocuklara. benim oğlu 2 yaşında dediğiniz gibi karanlıktan korkmayan çocuk korkuyu öğrendi ve sesler gölgelere takıntılı durumdayız her defasında açıklıyorum veya korktuğu şeyin yanına giderek korkmaması gerektiğinia açıklıyoruz ama korkuyu bile bence yanlış öğrendi. gölgesi ile hem oynuyor hem ilgi çeköek istediğindde korkyum diye boynuma sarılıyor.. ama şaşırmış durumdayım caillou tamam izletmiyorum ya diğerleri ben hangi çizgi filmi açsam bir problem kesinlikle görüyorum. olumsuz bir davranışa sebep olduğunu bir türlü doğrusunu bulamadım mesala bir örnekte pepee çok renkli öğretici gibi görünüyor ve öğretiyorda aöa oğlum pepee sayesinde ordan oraya atlamasını koşmasını bena göre yaraöazlık yapmayı öğreniyor. o bile yanlış algılanmaya sebep verebilir diyorum ama ya bu çocuklar ne izleyecek ben bir yere kadar yeterim çevremde oğlumun yaşında kimse yok. en küçüğü 6 yaaşında hergün okulda sırf çocuk seve seve ahmetin yanına gelsin diye kekeler çikolatalar vs yapıyorum( rüşvet yani)benle oynuyor ama sıkılıyor dışarısı yazın 3 ay güzel (bu araada erzurumdan bahsediyorum) hergün sabah akşam parktayız ve tanıştığımız çocukları eve davet ediyoruz ama günümüz insanları gelmek tanışmak bile istemiyorlar.. velhasıl ben ne yapmalıyım ki çocuğumun sıkıntısı geçsin. allaha şükür çok akıllı ve hemen öğrenen bir çocuk yaşıtları bilmezken benim oğlum şekilleri bile öğrendi isimleri ile bu en basiti aklı konusunda çok şanslıyız ama yalnız. bu yüzden bana çok bağlandı şimdi 2. çocuğa bile korkuyorum ters tepki olur diye.. bende içimi döktüm meğer ne dertliymişim:)) tekrar teşekkürler yazı için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkü ederim. Gerçekten bir evlat yetiştirmek sabır ve emek işi. Herşeyin en doğrusu olsun istiyor insan.bence çocuğunuza bol bol kitap okuyın.özellikle ya-pa yayınlarının çocuğunuzun yaşına uygun çok dogru kitapları var.beraber aktiviteler yaptıgınızı da blogunuzda gördüm.bu da motor becerilerinin gelişmesinde ,özgüveninin oluşmasında çok önemli.bence yaşıtları ile oynamasına gayret edin. genelde kendi yaşıtları ile oynaması tavsiye ediliyor.varsa en azından yarım gün gidebileceği bir oyun evi veya kreş bulabilirseniz onun için faydalı olacaktır.sevgiler...

      Sil
  5. Adsız30.8.12

    Yazınızı zevkle okudum ve artık küçük kardeşime dur demem gerektiğini anladım.Çünkü Kardeşim Başak Yaz dolayısıyla da artık televizyon başından kalkmıyor.Onun ne izlediğini bilmiyorum ama kayu yu çok sevdiğini biliyorum.Korkunun ne demek olduğunu bilmeyen bir çocuk nasıl ansızın geceleri ''Hırsız Evimize Gelip Bizi Kesecek'' diye korkmaya başlar? Sırf Televizyon İzlemek İçin Dedemle Kavga Etmeye Başladı. Tamam ,iyi artık ona göre bir televizyon izleme programı ayarladım ama Artık Okullar Açılıyor.Önümde Zor Bir SBS Sınavı Olacak.Okulum Saat 09:00-16:15 Arasında.Ana Bu Süre içerisinde nasıl onun bu programa uyup uymayacağını bileceğim? Dedemin Hayat Zaten Umurunda Değil,Anneannem De Hiç Mutfaktan Çıkmaz .Anne Ve Babam Çalışıyor.Lütfen Kardeşim İçin ne yapmam gerektiğini Bildiren Bir Cevap Verin. Saygılarımla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım benim sen ne güzel bir ablasn. Kardeşin çok şanslı. Senin yapabileceğin birşey yok yapabileceğini yapmışsın zaten.Okulda oldugun saatlerde dede ve anneannenin dikkat etmesi gerekiyor. En iyisi televizyonun fişini çeksinler ve "aaaa bak çalışmıyor" numarası yapsınlar. İlgilenmezlerse o her gördüğünü dogru veya yanlış izleyecektir.
      Sevgilerimle çok öpüyor ve anne ve babanı tebrik ediyorum senin gibi duyarlı bir evlatları olduğu için.

      Sil
  6. çok önemli bir konuya değinilmiş bu yazıyı görmeseydim çocuğumdaki değişimin sebebini anlamazdım oğlumun bikaç aydır birden bire canavar ve karanlık korkusu başladı sebebini bu yazıyı okumamış olsaydım kesinlikle anlayamazdım paylaşım için teşekkürler herkes paylaşsınki çocuklarımızı kötü noktalara gelmeden kurtaralım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zararın neresinden dönersek kardır:)

      Sil
  7. Adsız25.10.12

    oğlum geçenlerde ağzını koluna sildi buna çok kızdım ancak aradan birkaç gün geçti kayu izlerken baktım ki aynısını kayu da yapıyor. dedm ki şimdi anlaşıldı asıl kızılması ve izlettirilmemesi gereken program bu...

    YanıtlaSil
  8. peki pe-pe yi ne yapacağız benim ki de ona taktı orda bebe kayboluyor.anne gitti diye üzülüyor.ayşe bilgiç ninni söylüyor o kadar çok ağlıyor ki..lütfen bilginiz varsa yazınız.açmayınca ağlıyo açınca da ben pskolojisini düzeltmek için ugrasıyorum...

    YanıtlaSil
  9. Adsız12.12.12

    benim de yeğenlerim seyrediyorlar hemde hiç bıkmaksızın.. ve ablamla eniştem kayuyu yararlı buluyor diğerlerini değil de kayuyu seyrettiriyoruz diyorlar huzurla.. yazınız için çok ama çok teşekkür ederim yüreğinize sağlık yeğenlerimi bu durumdan kurtaracağım inşallah ve de ileride kendi çocuklarımı..ALLAH razı olsun :)

    YanıtlaSil
  10. Adsız9.1.13

    evet haklısınız benim kızım da bana kayunun annesi ona hiç kızmıyor sen bana kızıyorsun dediğinde kötü olmuştum gerçekten ...

    YanıtlaSil
  11. Adsız29.1.13

    :'( şu caillou pepe yüzünden doğru düzgün çizgi film bile izleyemiyoruz. cartoon network şiddet içeriyormuş. kardeşim anne ve babamdan yüz bulup yumurcak açıyor ve reklam izliyor. metin2 de oynayamıyoruz.

    YanıtlaSil
  12. Adsız11.2.14

    caillou daha çok dizi gibi ben bile bir diziyi 34 gün peş peşe izlediğimde o dizideki karakterin kelimelerini kullanmaya başlıyorum farkında olmadan, bu açıdan zararlı olabilir, benmerkezciliği çok doğru. Çocuğun bir problemi varsa örneğin karanlık belkide o zaman o bölüm bulunup izletilmeli daha sorunu yokken değil. Bende küçükken anneme teşekkür ederdim kültürümüzde yok değil bu :D buna katılmıyorum sadece, onun dışında daha çok bir batı kültürü hakim bunda hem fikirim. zaten çocuklarımıza KESİNLİKLE tv izlettirmemeliyiz bazı çizgi filmler izleyebilir ama özenle seçilmiş olmalı! aptal kutusunun önüne oturtup çocuğu işiyle uğraşıyor çoğu anne çok zararlı. Geleceği yetiştiriyoruz olmaz böyle şeyler.En iyi çocuk gezen gören, doğayla iç içe olandır.tşkler .

    YanıtlaSil
  13. Adsız20.4.14

    Caillou'nun Amerikan versiyonunda lösemili oldugu icin saclarının çıkmadığını duymuş muydunuz?Bu doğru olabilir çünkü Caillou'nun anne ve babası hatta kardesi de onu mutlu etmek icin yarışıyorlar.Ben merkezciligin ve her seyin onun etrafinda döndüğünün söylenmesi aciklanmis oluyor böylece;)

    YanıtlaSil

Düşüncelerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top